vineri, 19 februarie 2010

antichrist

nimeni dintre cei apropiaţi nu a gustat filmul ăsta, cu excepţia câtorva prieteni, pe care ii vad prea rar si putin ca sa am timp sa vb cu ei serios despre. e vb de antichrist al lui lars von trier.
povestea e simplă. pe scurt:

în timpul unei partide de sex, o femeie scapă de sub supraveghere copilul, care ar fi trebuit să doarmă, dar care se trezeşte, ia ursuleţul şi se aruncă de la ferestră (evident, cam în momentul orgasmului ei). tipul cu care se culca atunci, încearcă să o ajute să îşi revină (prost ca toţi bărbaţi, va adaugă într-un interviu regizorul, and i coudn t agree more), o ia cu el într-o cabană, undeva departe de lume, munte, pădure plus trecerea peste un pod (când tipa reuşeşte cu greu să treacă pe blocaj psihic), unde încearcă un tratament psihiatric etc.
aici, cu ajutorul stupid al lui (tipul e psiholog şi aplică tratamente depăşite ca toţi psihologii), tipa începe să deraieze tot mai mult, de la dezvoltarea unor tendinţe sado-maso (cere să fie lovită, iar când e refuzată fuge în pădure şi se masturbează - scenă f dark fantezy şi teribil de excitantă) la negarea propriei feminităţi şi tăierea cu o foarfecă a clitorisului.
amintesc şi viziunile pe care tipul le are în pădure, legate de o vulpe vorbitoare, de o căprioară care aleargă cu un pui avortat agăţat de ea etc.
enfin, tipa moare, tipul scapă (cred??). not really happy ending.

well, acum de ce mi-a plăcut şi ce am văzut eu la film?

mi-a plăcut pentru că e ceva sublim acolo, îmi vine să spun. şi asta am să şi spun şi mă mă gândesc că sublim e prima oară definit de ed. burke (mda, e un filosof englez) ca fiind o emoţie extrem de puternică, tipul de emoţie pe care doar spaima/frica îl poate da. e genul ăla de sacru care atrage şi repinge - tremens şi fascinans, ca orice experienţă a marilor mistici. la kant (i know, i m fucking smart, u should get this, too :p) sublimul avea să devină tot ceea ce, fiind gândit, demonstrează o facultate a simţurilor, dar care depăşeşte orice măsură a acestora.
şi sunt ffff curios cum vede o tipă filmul ăsta. dacă am curaj caut pe ştiu eu cine pe mess şi o întreb (mai ales că e moartă după von trier), doar că mă inhibă şi nu ştiu dacă o să pot :)))

feminismul lui von trier nu mai e un secret, însă viziunea pe care el o propune este un nou tip de sacru, în realitate, unul care depăşeşte vechile sisteme de esenţă masculină şi se fundamentează pe un nou tip de feminitate. aşa îmi place să înţeleg.
sigur, nu mai există azi vrăjitoare, dar există prostituate şi e în esenţă acelaşi lucru (preotese ale vieţii şi sexului). raportul feminităţii cu plăcerea a fost întotdeana unul extrem de strâns -privaţiune sau exces, constrângeri asumate sau impuse, exterioare sau interioare, iar cum fundamentele unei anume submisivităţii au dispărut (mă gândesc la religie, de exemplu), sublimul în lumea contemporană e legat intrinsec prin varii tipuri de raport cu sexualitatea, cu plăcerea, fie ca prohibiţie, fie ca senzualism pur. de aceea de la vrăjitoare la curvă pasul este infim, vrăjitoarea însăşi prin imaginea sa anticipând evoluţia aceasta.
personajul feminin al lui von trier va pendula între aceste două aspecte, cu efectele lor imediate pe parcursul întregului film. s-a abandonat plăcerii orgasmice, pe care pare să o interpreteze ca accesare a sacrului şi din cauza aceasta copilul său a murit (femeia fertilă, mitul feminităţii care se împlineşte prin maternitate e răsturnat), nereuşind să înţeleagă şi să se înţeleagă pentru a putea merge mai departe. în film tipa chiar e fascinată de vrăjitoare şi de misterele lor, resimţind fizic aproape supliciile la care erau supuse pe ruguri şi, totodată, asumând prin victimizare un fel de exorcizare. Vrăjitoarele ei sunt vinovate pentru că sunt femei, ptr că sunt natura însăşi cu aspectele ei negative. e şi ceva din păcatul originar (tipa se temea de o pădure=inconştient, care se numea eden) şi simbolistica conexă, e şi ceva din voinţa de a trăi a lui schopenhauer ca principală cauză a răului în lume (resimţită acut de femeie - un mal du siecle) şi mai apoi cea de putere a lui nietzsche, doar că acesta o pozitivează şi o opune sacralităţii de tip creştin, asumând luciferismul şi satanicul ca evoluţie spre supraom (poate aici ar trebui raportate în sens invers şi construcţiile regizorului).
linia e una f subţire, iar antichristul feminin al lui von trier pare că ratează, chiar dacă senzaţia unei alte lumi posibile, bazate pe acest tip de feminitate e una extrem de pregnantă. antichristul-ea nu ştie cum să depăşească binele-rău, nu ajunge la o coincidentia opossitorum şi atunci încearcă fuga, iar scena tăierii feminităţii ei cu foarfeca m-a făcut să mă strâng ca un copil. precum propriul ei copil, ce a sărit de la balcon la începutul filmului :)

bărbatul e un simplu decor, raţiune tipică ce caută sensul chiar şi acolo unde acesta excedează raţionalului. la fel ca şi femeia, şi el ratează, însă nu la fel de grav. reuşeşte să acceseze lumea posibilă, află regulile de funcţionare de acolo (chaos reigns îi va spune vulpea) - viziunile sale sunt extaze de tip şamanic de fapt, mă refer la animalele vorbitoare etc - care ar fi trebuit să îi ofere soluţiile pentru a o salva. şi aici ratează. nu ratează totuşi propria sa salvare, chiar dacă doar fizică (îi e dată o gaură în picior şi prinsă o greutate pentru a nu putea fugi - legătură feminină malefică a dependenţei? pentru că tipa e goală şi cât el e în stare de leşin, ea îi provoacă o ejaculare sângeroasă). şi e salvat chiar de animalele acestor viziuni de tip şamanic (animale ale naturii însăşi). ultima lui viziune, cu acele femei (fără chip) care îl înconjoară nu am ştiut ce propune exact - odă feminităţii sau încununarea derapajului.

de asta îmi repugnă, de asta mă atrage şi nu îi pot rezista, pentru că e pătrunderea într-un spaţiu sacru, unde dihotomiile dispar. un spaţiu de unde, când te întorci în profan eşti cumva altfel, ca după orice accesare a unui ille tempore, invers proiectat aici, spre viitor. pentru că frumuseţea ultimă e întotdeuna asociată păcatului în inconştientul uman, pentru că e satanică şi melancolică. un fel de puritas impuritates la care îţi pierzi respiraţia dacă încerci să rezişti.

e totuşi o viziune masculină, recunosc asta, însă tocmai prin asta mă atinge. e un film care exorcizează şi autoexorcizează, von trier afirmând că s-a născut dintr-o mare depresie a sa.

de asta filmul ăsta, când voi putea înţelege mai multe şi voi putea îngloba ceea ce trebuie (looks i do have a dark side, chiar dacă am cenzurat-o), e necesar să îl revăd ca să înţeleg lucruri despre mine, de fapt. poate duc interpretarea prea departe (am I???), dar sunt sigur de ea şi cred că interpretrea nu există ca absolut anterior receptorului, deci dacă eu aşa văd lucrurile atunci atentatul la structura mea interioară cea mai profundă există.

so ... if u ask me, u should all see this movie. există în el ceva care cred că e f real şi f de acum, schimbări de paradigmă pe care încă nu le intuim complet.

Later edit: cineva a spus că filmul poate accesa şi zonele inconştientului de tip colectiv, iar atunci principiile sunt ale animei şi animusului, ale vieţii, voinţei de viaţă şi ale raţiunii, ale sensului şi cred că e valabil şi sistemul interpretativ poate fi funcţional şi aici.

salut paul, ana, persephone şi doppelanger.

11 comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  3. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  4. mad, nu e asa. daca sa mai faci un copil presupune sa repeti ritualul care l-a ucis pe primul in mintea ta, that could be o big problem. iar scena cu foarfeca, sigur ca e redata dur, dar ea are valoare simbolica - renuntarea la placere, placerea privita ca un rau.

    red, pana la urma la asta ma gandeam. mai are importanta filmul sau e mai important ce ramane in capul meu dupa. adica am zis oricum ca interpretarea nu exista ca anterioara receptarii.
    oricum, cred ca si el foloseste simboluri care ii scapa si lui de sub control (ca sa nu vb cat poti controla asa ceva)

    RăspundețiȘtergere
  5. hmmmmm....acum inteleg tot..:)
    sincer ...dupa ce am aruncat o privire asupra unor secvente,consider ca filmul este socant..
    povestea mahnirii unei mame care si-a pierdut copilul si care traieste in nebunie, violenta din scenele finale ale filmului in care combina sexul si automutilarea filmata ingrozitor de sadic, m-a socat prin brutalitatea redarii,dar durerea te face un animal fioros ,care nu are decat scopul de a sfasia ,chiar si propriu trup ,daca o simti prin proprii pori....cred ca ideea de la care pleaca regizorul este ca maternitatea trebuie vazuta ca o stare existentiala, este mai presus de orice, este insasi viata, pentru care lupti sa existi vesnic prin ce a ce procreezi.
    in concluzie:este un film prea monstros,prea multa atrocitate si adus in fata multora tulburati de diverse depresii ,nu face ca mesajul real sa fie inteles ....sorry...prefer filme mai"siropoase"...de ce?...pentru ca traim intr-o lume plina de atrocitati si asta ne face destul de rau...:(

    RăspundețiȘtergere
  6. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  7. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  8. sorry florin, dar antihrist imi pare un film rudimentar:) o sa si explic de ce:

    1. tipul e psiholog, dar aplica tehnici atat de simpliste incat iti vine sa te zgarii pe fatza ca privitor, daca ai si citit ceva psihologie. sa fim seriosi, explicatiile pe care le da el pentru puseurile tipei sunt extrem de puerile. de exemplu, spune la un moment dat tipa ca a auzit un planset de copil, tipul sapa ce sapa in capul ei si ajunge el la mareata concluzie ca de fapt tipa mai auzise odata un copil plangand si i-a ramas chestia asta in cap si acum s-a reactivat. zau? de ce s-a reactivat? care-i legatura dintre strigatul copilului din capul tipei si strigatul copilasului? nu, tipul nu intreaba, ramane la o explicatie superficiala, dar e psiholog, ca sa zic asa:) apoi faza cu trecerea pe pod, de care zici si tu, sau mersul la cabana, sunt facute pe tehnica celebra cu 'infrunta ce te sperie' (desi si aici greseste, ce te sperie trebuie infruntat gradat, altfel risti shoc la persoana respectiva si regresie). si cam atat despre 'psihologul' filmului, care e construit facil si de suprafata.

    2. e si o parte interesanta in film: tipa e cea care a lasat copilul sa moara, constienta de chestia asta. e o scena mai pe final in care ea isi aminteste clar ca in timp ce facea sex cu domnul psiholog, il vede pe copilas urcandu-se pe masa si mergand catre geam, si nu schiteaza niciun gest sa-l salveze. tocmai de-asta se culpabilizeaza apoi, pentru ca raul este in ea in esenta, e o tipa cruda si cu foarte multe probleme nerezolvate din trecut. si de-aici o serie de intrebari: proiecteaza si pe tip vina? (tipul isi da seama ca ea proiecteaza si pe el vina, atunci cand scrie in piramida ca temerea ei cea mai mare este chiar el). plus ca tipa se agatza de el enorm, stiind ca tipul ar putea sa plece oricand dupa ce isi da seama de adevarata ei natura. faza cu taierea clitorisului este de fapt faza ultima de autopedepsire pentru tipa, pentru ca in capul ei e un du-te vino de vina polarizata (cand proiectata pe ea, cand pe tip). de-asta si secventele cu vrajitoarele, tipa isi simte latura negativa. ce o diferentiaza insa de tip e ca ea simte moartea in jur, secventa cu ghindele e revelatoare pentru chestia asta. aici tipul nu poate intelege, desi are toate acele mici revelatii (mie mi s-a parut totusi cam penibila aia cu vulpea vorbitoare, desi altii sunt in limba dupa ea).

    dar sincer, e un film rudimentar, bazat doar pe contrastul asta facil - psiholog (rational, lucid, gata sa explice orice-i sta-n putinta) + tipa (intuitiva, deschisa la o experienta care transcende ratiunea). daca ar fi fost mai bine construit psihologul, poate contrastul asta ar fi fost mai misto. asa, mie nu mi se pare o chestie iesita din comun, e chiar un film slabutzel.

    RăspundețiȘtergere
  9. pure,
    asta era şi ideea. dacă o femeie renunţă la maternitate (că doreşte sau nu, nu are importanţă) sau chiar îşi asumă pruncuciderea (asta e reacţia mascului alpha de obicei) ptr că tipa vede şi ar fi putut opri saltul puştiului, dacă nu se abandona acleor clipe de extaz, în aceste condiţii, deci, încotro poate merge feminitatea?

    red, dap, cam aceleaşi lucruri am încercat să le ating şi eu, doar că am fost mai livresc şi am apelat la argumente şi nume poate mai încărcate conceptual plus că am cedat tentaţiei de o construi nişte proiecţii.

    costi, salve.
    de principiu sunt uneori de acord cu tine. dar tipul e rudimentar ptr că e un principiu. el e căutarea sensului, raţiunea. . nu cred că trebuia redat asta prin ultimile descoperiri din domeniul cogniţiei psihologice sau mai ştiu eu ce alte teorii. nu făcea decât să bruieze mesajul.
    de fapt, tu ai definit f bine cele două arhetipuri jungiene când ai menţionat contrastul.
    nu cred că proiectează pe el vina, cred că acolo e vb mai degrabă de alte lucruri (iar pe piramidă, eu cred că acel ME nu era el, ci era vb chiar de ea însăşi). poate dependenţă.

    RăspundețiȘtergere
  10. salut

    n-am vazut filmul dar fiind vorba de von trijer parca l-as viziona... nu cred ca poate fi mai atroce decat, sa zicem, La Grand Bouffe sau The Exorcist (daca ne raportam la epoca)...o sa-l caut
    kaos

    RăspundețiȘtergere
  11. vizual e chiar soft in comparatie, dar no ... mai degraba ideile sunt mai atroce :)

    RăspundețiȘtergere